Geschiedenis MuseumHuis 1912:

Dit authentieke huis is gebouwd in 1912 door Pieter de Hullu. Pieter was geboren in 1873 en overleed in 1958. Pieter was landbouwer van beroep en boerde samen met zijn 2 broers. De familie was niet arm; verschillende boerderijen waren hun eigendom. Door navraag heb ik begrepen dat Pieter erg  conservatief was. Hij  hield niet van veranderingen. Daarom is waarschijnlijk dit huis zo authentiek gebleven. We zijn nog op zoek naar een foto van Pieter de Hullu. Hij was niet getrouwd, maar had een inwonende huishoudster, genaamd Saartje Brakman. Een huishoudster moet men niet verwarren met een dienstmeisje. Het was vaak ook een ongetrouwde dame die alles deed wat een huisvrouw in die tijd ook deed, maar een eigen kamertje had als haar privé-plek. Saartje hield van netjes naar ik heb begrepen. Van haar is er een jeugdfoto in een mooi authentiek album aanwezig in het MuseumHuis.

De beide broers van Pieter waren wel getrouwd, 1 broer had geen kinderen en de andere had 1 dochter. Deze dochter had ook weer 2 dochters en die hebben het huis weer op hun beurt geërfd. Zij gebruikten het huis als vakantiehuis voor de familie. In 2013 is het huis van de familie de Hullu aangekocht door Jenny Rosendaal met het doel  om er een museum te vestigen. De Stichting Cadzandse Dracht, die mede door haar was opgericht, kreeg hiermee de mogelijkheid om de Cadzandse streekdracht in een authentieke ruimte te laten zien.